Поради батькам








Поради про розвиток у дітей навичок читання
Тривалий час батьки перебувають у пошуку ефективних способів зацікавлення дітей читанням книг. Дослідження стверджують, що ваша дитина часто наслідує вас як особистість. Отже, ваша роль в отриманні дитиною задоволення від читання – вирішальна.
Читання не повинно стати для дитини нудним і виснажливим заняттям. Батькам варто докласти всіх зусиль, щоби перші кроки до знань стали для малюка цікавими й веселими.
Коли дитина вчиться читати?
Чи знаєте ви про те, що ваша дитина – лінгвістичний геній? Ви, можливо, замислюєтесь над питанням, чи правда це, адже немовлята не розмовляють, а видають безладні звуки. Після досягнення двох-трирічного віку вони починають опановувати рідну мову, яка для них зовсім чужа. Якщо ви будете навчати дітей будь-якої іншої мови, вони оволодіють нею так само добре, як і рідною. Таким чином, перші п'ять років життя дитини – це найкращий час, щоб навчити її будь-якої мови.
Спочатку діти вчаться розуміти слова, які їм кажуть; кілька років потому вони вчаться читати. Проте дитина може навчитись розмовляти й читати одночасно. Багато хто не знає, що діти можуть навчитися читати навіть раніше, ніж почнуть розмовляти. Це відбувається тому, що в цей час мозок дитини здатний здобувати знання й не звертати увагу, якою мовою відбувається навчання. Це означає, що дитина може навчитись розмовляти, коли з нею розмовляють, і читати, коли їй читають.
Якщо дитина народжується в сім'ї, в якій розмовляють двома мовами, вона вивчить обидві. Точно так само, якщо дитину навчають писемного мовлення, вона навчиться читати. Тому батьки можуть почати знайомити дітей із читанням уже із тримісячного віку.
Як організувати уроки читання для дитини
Спочатку переконайтеся, що дитина здатна відстежувати візуальний об'єкт. Тримайте об'єкт на відстані 20–25 сантиметрів від обличчя дитини та злегка відведіть у сторону. Якщо очі дитини рухаються в напрямку об'єкта, то вона готова вчитися читати.
Програма навчання читання повинна бути цікавим заняттям як для батьків, так і для дітей. Деякі батьки починають читати своїм дітям, коли тим виповнилось лише кілька місяців, і це прекрасний час для взаємодії з дитиною. Дитина ще не дуже активна фізично і слухає вас з підвищеною увагою. Ви можете читати дитині короткі розповіді або показувати ілюстровані книги. Ви також можете програвати дитячі пісеньки й дивитись, як дитина посміхається.
Попередні навички читання
Пет Вольф, консультант у питаннях освіти, автор книги «Розвиток розуму, який читає» заявляє, що батьки у змозі визначити, чи відчуває дитина труднощі з читанням. Ознаки наявності проблем із читанням такі:
·         1. Дитина плутає літери.
·         2. Вона не може скласти слово зі звуків.
·         3. Вона не може запам'ятовувати слова та пропускає їх у тексті.
·         4. Вона вгадує й не може вимовляти вголос випадкові слова.
Якщо ваша дитина зіштовхується із проблемами читання перед вступом у школу, ви повинні негайно вирішити їх і спробувати проаналізувати причини їх виникнення.
Перш ніж почати аналізувати причини проблеми, ви повинні знати, які етапи проходить дитина на шляху до оволодіння навичками читання.
·         У віці чотирьох-п'яти років дитина починає розвивати свій словниковий запас, учиться римувати окремі слова, писати літери й читати деякі слова по складах.
·         Діти у віці від 6 до 10-ти років учаться читати прості книги й можуть висловити свою думку про персонажів і сюжетну лінію. У цьому віці дитина любить читати різні розповіді. Її словниковий запас суттєво збільшується.
·         Коли дитина досягає віку одинадцяти років, вона вже читає, як доросла. Вона може читати як художню, так і науково-популярну літературу.
Читайте разом з дитиною, так ви зможете легше визначити, чи зіштовхується вона із проблемами при читанні. Якщо ви виявите, що ваша дитина прочитує слова не точно, порозмовляйте про це з її вчителем. Завжди цікавтесь успішністю вашої дитини у школі. Навіть якщо дитина читає добре, залишайтесь поруч з нею й допомагайте їй робити уроки.
Пізнавальні навички, яких набуває дитина
Щоби брати активну участь і бути успішною в навчальному процесі, дитина повинна оволодіти основними освітніми навичками. Адже якщо в неї в достатній мірі не розвинена когнітивна здатність засвоювати матеріал, це буде приносити їй одне розчарування, що може призвести до прогалин у навчанні, тому батьки повинні постійно підтримувати, надихати та спрямовувати дитину.
Ігри для тренування пам'яті тренують когнітивні здібності
Отже, як можна покращити когнітивні навички? Часта практика та спільне читання з дитиною, без сумніву, допомагають розвивати когнітивні здібності. Однак найкращий спосіб відточувати когнітивні здібності дитини – це грати з нею в ігри для тренування пам'яті. Дитині сподобається інтерактивний спосіб вивчення нових слів. Очевидно, що хороша пам'ять необхідна дитині для запам'ятовування всього, що вона вивчає.
Постійне читання з дитиною й написання слів роблять процес навчання дуже нудним. Спробуйте розвивати пам'ять дитини у віці від трьох до шести років в ігровій формі, адже ми всі знаємо: щоб добре вчитись, потрібно мати хорошу пам'ять. Ось одна з веселих ігор для тренування пам'яті з різними предметами в лотку.
·         Покладіть в лоток кілька предметів і попросіть дитину запам'ятати їх.
·         Приберіть лоток в інше місце й попросіть дитину перерахувати предмети, які в ньому лежать.
·         Складіть список і відзначте ті предмети, які дитина перерахувала.
·         Якщо дитина повторюється, попросіть її подумати знову.
·         Приберіть один предмет з лотка, покажіть лоток дитині й попросіть її визначити, чого не вистачає в лотку.
Це дійсно ефективна гра, а також точний спосіб перевірити когнітивний розвиток дитини та її зорову пам'ять. За допомогою цієї гри ви зможете проаналізувати, наскільки добре організована система мислення вашої дитини.
Ви також можете навчити дитину грати в судоку й інші цікаві ігри для тренування пам'яті.
«Поїзд пам'яті» – ще одна поширена гра
·         Попросіть дитину уявити собі, що вона збирається у відпустку і що ви вже почали пакувати валізу.
·         Попросіть дитину назвати одну важливу річ, яку треба покласти у валізу.
·         Потім самі назвіть ще одну важливу річ.
·         У кінці дитина має перерахувати речі, що «лежать» у валізі.
·         У цю гру можна грати у групі або удвох.
·         Можна зробити гру «поїзд пам'яті» більш творчим шляхом створення сюжетної лінії. Наприклад, ви починаєте історію, просите вашу дитину продовжувати її, додаючи речення. Це примушує дитину творчо мислити, допомагає їй правильно будувати речення.
Діти люблять повторення, це покращує їхню пам'ять. «Поїзд пам'яті» може виявитись досить складною грою, і ви будете здивовані тим, як добре розвивається пам'ять вашої дитини після кількох таких ігор.
Використовуйте різні ігри для тренування пам'яті, такі як гра у слова, кросворди, перестановка слів у реченнях, прості пазли й інші. Безсумнівно, основна мета батьків – це навчання дитини, але у ваших силах зробити це навчання веселим і приємним для неї. Такі ігри, як «Знайди відмінності», також дуже популярні серед дітей.
Грати треба систематично й тільки в ті ігри, які подобаються дитині. Щоразу знайомте дитину з новою грою. Нехай ваша дитина виграє, інакше вона втратить інтерес до гри і припинить грати взагалі.
Важливі поради для батьків
·         Нехай дитина перебуває в оточенні книг, тільки так вона зможе розвивати звичку читати.
·         Читайте вашій дитині вголос щодня, і вона поступово навчиться читати самостійно.
·         Знайдіть час для сімейного читання й розповіді різних історій.
·         Використовуйте різноманітні способи навчання читати, щоби зробити цей процес цікавим.
·         Зберіть домашню бібліотеку, розвивайте дослідницькі здібності дитини.
·         Слідкуйте за успішністю дитини.
·         Намагайтеся виявляти можливі проблеми читання в дитини й оперативно їх усувати.
·         Якщо в дитини проблеми з читанням і для їх усунення потрібен певний час, будьте терплячими, використовуйте правильні методи навчання. Не відбивайте в дитини бажання читати своїми негативними коментарями.
·         Використовуйте аудіо, відео та інші джерела, щоб у процес навчання вносити веселощі й урізноманітнити його.
·         Хваліть дитину, якщо вона добре читає або досягла успіхів у письмі. Заохочення дуже важливе у процесі навчання.
Десять головних порад батькам про навчання дітей читання
Перш ніж навчити дитину читати, ви повинні зрозуміти її освітні особливості. Визначте, лінується ваша дитина читати чи спрагла до читання. Це можна легше зробити, якщо ви постійно наставляєте дитину при читанні.
Ось деякі ефективні методи навчання читання.
1. Читайте дитині перед сном. Ваш малюк може навчитись читати до першого класу школи. Дослідження показують, що регулярне читання дитині в період її становлення закладає основу й забезпечує надійну платформу для майбутніх успіхів. Щодня приділяйте кілька хвилин для читання розповідей і казок дитині перед сном.
2. Час від часу читайте дитині вголос. Читання дитині вголос дивним чином іде їй на користь і перетворює її на кращого читача. Таке читання стимулює комбіновану діяльність, піднімаючи рівень ентузіазму дитини. Читання базується на навчанні знання мови у друкованій формі. Нехай ваша дитина розглядає книги з ілюстраціями, фотографіями й різні кольорові комікси, розвиваючи, таким чином, любов до читання.
3. Читайте з дитиною вітальні листівки. Відведіть дитину в магазин, де продаються вітальні листівки, і читайте їй вітання. Попросіть її вибрати листівки з найкращими привітаннями. Також попросіть дитину вибрати листівку до певного свята, наприклад, до дня народження, Різдва тощо. Це повинно сподобатись вашій дитині, допоможе їй навчитися читати.
4. Навчіть дитину писати листи та вести щоденник. Написання листів і ведення щоденника – ефективні способи спілкування з іншими людьми. Попросіть дитину написати листа родичам і улюбленим знаменитостям. Допоможіть їй у цьому. Це покращить навички й читання, й письма дитини одночасно.
5. Грайте у словотвірні ігри та ігри, пов'язані з читанням. Грайте з дитиною у словесні ігри та ігри, пов'язані з читанням, наприклад, кросворди, пазли, головоломки, гру в слова.
6. Відвідуйте з дитиною бібліотеку. Відвідуйте з дитиною найближчу бібліотеку. Нехай дитина познайомиться із широким спектром газет, книг і журналів. Також познайомте її з Інтернетом. Пошуки в Інтернеті допомагають розвивати навички читання й досліджень. Таким чином, літературні навички дитини будуть розвиватись, що дозволить їй добре вчитися.
7. Займайтеся з дитиною. Читайте з вашою дитиною якомога частіше. Це допоможе їй на уроках мови й літератури. Ваша присутність разом з її зусиллями принесе більше результатів. Однак зробіть так, щоб дитина частину навчального часу проводила самостійно, бо залежність від вашої присутності може викликати в неї проблеми в майбутньому.
8. Будьте оптимістами. Будьте оптимістами при навчанні своєї дитини. Якщо вона зіштовхується із проблемами при читанні, уникайте негативних коментарів. Замість цього переконайте дитину докладати більше зусиль. Крім того, не забудьте хвалити дитину за гарне навчання.
9. Дбайте про здоров'я дитини. Докладіть усіх зусиль, щоб ваша дитина мала адекватний час на відпочинок і повноцінно харчувалася. Це допоможе їй залишатися здоровою та швидко оволодівати знаннями. Ваша дитина витрачає багато розумової енергії на читання й письмо. Вона повинна харчуватися здоровою їжею і для підтримки хорошого зору. Тому продукти, багаті омега-3 жирними кислотами, є необхідними для розумового розвитку.
Наведені вище поради про те, як покращити навички читання вашої дитини, також дають поглиблений аналіз її звичок і характеру. Вам треба проявити незвичайне терпіння й оптимізм, щоб допомогти дитині досягти результатів у житті. Таке розуміння життєво важливе для її успіху.





Шлях до країни книг. Від слухача - до читача.

Дітей, які не люблять, коли їм читають, не буває. Але чому тоді одні діти, навчившись читати, продовжують настільки приємна маминому серцю спілкування з книгою, а інші - ні? Як допомогти дитині полюбити книги? Що можна зробити, щоб читання стало для нього потребою, приносило задоволення? Відповідь однозначна: майбутнього читача необхідно виховувати, коли він тільки починає ходити, коли він пізнає світ, коли переживає своє перше здивування від зіткнення з навколишнім.
Умовно в процесі становлення читача можна виділити наступні види читання: опосередковане (читання дитині вголос), самостійне (читання дитину без допомоги дорослого) і читання-творчість (читання, побудоване як процес творчого освоєння сприйманого твору). Але не варто розглядати виділені нами види читання як етапи становлення читача, вони не слідують один за одним у суворій часовій послідовності, а поступово виникаючи в житті малюка, як би доповнюють один одного, стають сторінками його читацької біографії.
Перше знайомство з книгою
Перший вид читання, з яким знайомиться дитина, - опосередковане читання. Але цей вид читання не втрачає свого значення і тоді, коли дитина починає читати сам, і коли він вже навчився досить швидко читати. Тому наші рекомендації про читання вголос стануть в нагоді і тим, хто тільки починає читати книжки своєму малюкові, і тим, хто вже познайомив свою дитину з абеткою, і тим, чий нащадок вже налагоджує власні відносини з книгою.
Провідна роль належить читця, тобто дорослому, а дитина виступає в ролі слухача. Це дає можливість дорослому контролювати процес читання: дотримуватися ритм, варіювати текст (наприклад, вставляти ім'я дитини в вірші про дітей), роблячи його більш доступним і зрозумілим; читати яскраво й виразно; стежити за реакцією дитини. Читання дитині вголос - завдання не з легких. Не можна монотонно говорити тексту, його потрібно обігравати, не поспішати, створювати голосом образи героїв твору.
Читання вголос дещо відрізняється від самостійного читання дорослого - захоплюючого подорожі в країну літературних образів, які пройшли в тиші і спокої, що вимагає самотності і повного занурення у світ фантазій. Малюк ні хвилини не сидить на місці, він постійно задає якісь питання, швидко відволікається. Дорослому потрібно бути готовим реагувати на раптово виниклі по ходу тексту питання, коментарі, а також такі прояви свого ставлення до прочитаного, як плач, сміх, протест проти викладеного в тексті ходу подій.
Таке читання в першу чергу - це спілкування (причому нагадувати про це необхідно тільки дорослим: для дітей це і так непорушна істина). Це ваша розмова з малюком, це діалог з автором твору. І тому не варто відмовлятися від спільного читання вголос, коли дитина навчилася читати самостійно: продовжуйте йому читати самі, читайте по черзі, уважно слухайте, як він читає, залучайте до читання вголос інших членів сім'ї.
Читання вголос - найважливіший засіб побудови взаємин дитини і дорослого, але таким воно стає тільки при виконанні ряду умов.
Перше - необхідно не тільки відтворювати текст, тобто вимовляти його вголос, але і намагатися його осмислити, зрозуміти. Причому для дорослого це завдання роздвоюється: він знаходить у прочитане тексті щось своє, інтерпретує його з висоти власного життєвого досвіду і в той же час намагається створити ситуацію розуміння чи емоційного відгуку для слухача його дитини.
Великий казкар Г.-Х. Андерсен писав про цей феномен сприйняття дитячої літератури дорослими: "... я точно вирішив писати казки! Тепер я розповідаю з голови, хапаю ідею для дорослих - і розповідаю для дітей, пам'ятаючи, що батько й мати іноді теж слухають і їм потрібно дати пишу для роздумів! " Спільне сприйняття твори художньої літератури, його осмислення неминуче повинні вилитися в обговорення прочитаного: читання казки наштовхує нас на міркування про добро і зло, знайомство з віршованими творами змушує задуматися про необмежені можливості мови в передачі самих різних смислів та емоцій ...
Важливим є і те, як буде складатися коло літератури для опосередкованого читання: які книги ми підбираємо для наших малюків, наскільки вони різноманітні за тематикою, з оформлення, за жанром або настрою. Не можна допустити, щоб книжки сприймалися тільки як розвага чи тільки як навчання. Світ художньої літератури дуже багатий і багатобарвний, в ньому є місце і серйозної розмови, і веселій грі (сьогодні ми вшановуємо сумну казку "Русалонька", а завтра знайдемо час для бешкетних "Шкідливих порад ").
Культура читання - це важливо!
У період опосередкованого читання дитина вчиться у дорослого відношенню до книги. Малюк разом з мамою звертає увагу на обкладинку книги, де повідомляється її назву і ім'я автора (так часто ми потім нарікаємо, що діти читають, не звертаючи увагу на назву твору, не запам'ятовуючи прізвище автора), мама вчить його розглядати картинки, звертає увагу початківця книголюба на те, що їх створив художник (а деякі дитячі письменники самі робили ілюстрації до своїх творів, наприклад, Є. Чарушин був не лише автором прекрасних творів про світ живої природи, а й яскравим живописцем-анімалістом). Саме в цей період спільного з дорослим читання у дитини закладаються основи культури читання: дбайливого ставлення до книги, вміння організувати місце для читання, гігієна цього процесу (освітлення, відстань від книжки до очей, поза при читанні).
"Як добре вміти читати ..."
Настав довгоочікуваний момент - ваша дитина навчився читати. Спочатку це були тільки вивіски на вулиці і титри на екрані телевізора або на моніторі комп'ютера (про них ми поговоримо трохи пізніше), а тепер це вже зовсім дорослий чоловічок, який осмислено "тиче в книжку пальчик". Це дуже добре! Отже, ми підійшли до наступного вигляду читання - самостійного. Власне самостійним читання стане не скоро, і на перших порах багато що залежить від дорослого: від його вміння гармонійно поєднувати увагу та інтерес до перших читацьким дослідам дитини з колишнім звичним опосередкованим читанням вголос. Нехай малюк сам визначає, скільки йому читає мама (тато бабуся, старша сестра або брат), а скільки прочитає він. Перші спроби читати обов'язково повинні супроводжуватися поступовим формуванням досвіду написання букв, їх малюванням.
Для юного читача поки важливіше познайомитися з літерами, його власне читання носить багато в чому швидше механічний характер: його більше цікавить чисто технічна сторона справи - як з літер виходять слова. Тому виразна сторона читання художньої літератури (здатність розуміти текст, звертати увагу на його художні особливості) ще довгий час буде залишатися у веденні дорослого.
Ще одна важлива сторона питання формування самостійного читання - визначення кола читання дитини, початківця читати . Коли книжку читає дорослий, що виникають у малюка по ходу читання питання вирішуються відразу ж завдяки присутності дорослого, який може на них відповісти або роз'яснити щось незрозуміле. А як підібрати книги, які будуть цікаві і зрозумілі 4-5-6-річній дитині? Спочатку ваш юний книголюб перечитає вже відомі йому книги - цьому не варто перешкоджати, діти дуже часто перечитують знайомі книжки, просто гортають їх. Нехай це не тривожить маму: малюк не зупинився в розвитку, він просто таким чином знімає стрес, спілкуючись зі старими друзями. У період становлення самостійного читання стає як ніколи актуальним твердження: "Книга - найкращий подарунок". Подаруйте малюкові кілька нових книг (навіть якщо ваша дитяча бібліотека, на ваш погляд, не потребує оновлення), вибираючи для цього невеликі оповідання чи казки російських письменників (такі твори починаючому читачеві буде простіше опанувати), ілюстровані науково-популярні видання про навколишній світ ( це задовольнить прагнення дитини одержати з книги потрібну йому інформацію, властиве її віку), забавні розвиваючі книжки-іграшки (для дітей цього віку гра - головний спосіб пізнання і розвитку) із загадками, лабіринтами, ребусами. У період становлення самостійного читання дитини дуже важливо створювати додаткові умови для його мовного розвитку, так як його мова, нещодавно колишня тільки усну, тепер набула ще одну форму побутування - письмову.

У цьому вам допоможуть самі різні видання, що містять різні ребуси, словесні задачки та ігри.
Як довго потрібно читати вголос?
Деякі міркують так: якщо навчився читати, хай читає сам. Це невірно. Ще тільки починаючи читати (саме читати з аркуша, а не розповідати) аг-своєму малюкові, ви вже готуєте його до непростої діяльності ~ самостійного читання (а заразом і до листа), в основі якого лежить сприйняття писемного мовлення.
Справа в тому, що усна (розмовна) і письмова (книжна) мова серйозно [відрізняються. Читаючи вспух виразно, з правильною інтонацією, емоційно, ви готуєте дитину до того, як він сам буде вчитися будувати фразу, інтонаційно її оформляти. Чим "правильніше" у цьому сенсі буде ваше власне неквапливе читання, тим більше шансів, що і у малюка не буде проблем з тим, щоб спочатку навчитися читати виразно, а потім і правильно ставити зна-f ки пунктуації (саме вони відображають інтонацію на письмі ), писати закінчення слів (так він не буде їх ковтати при читанні) і т.д. Саме тому не варто припиняти читати вголос вже здавалося б добре читає дитині. Читайте з ним по черзі, влаштовуйте сімейні читання - не позбавляйте його можливості розвиватися і не забувайте, що це додаткові хвилини щасливого спілкування з малюком.
І ще кілька порад, як підтримати інтерес до самостійного читання.
  • Допоможіть малюкові навчитися орієнтуватися в книжковому морі: навчіть вибирати книжки на полицях бібліотеки, розповідайте про те, як розташовані на них книги, які книги віддаєте перевагу читати ви та інші члени сім'ї, як склалася ваша бібліотека.
  • Можна (і треба) провести для малюка екскурсію в районну дитячу бібліотеку, де вам з задоволенням допоможуть її працівники. Звичайно, в першу чергу ви будете звертати увагу малюка на ті книжки, що будуть йому цікаві і зрозумілі, може побут, познайомите зі своїми улюбленими дитячими творами, розкажіть, яку книжку вам довелося вперше прочитати самостійно.
  • Не забувайте і про авторів книг, про ілюстраторів. Звертайте увагу на те, хто написав книгу, розповідайте дитині про дитячі письменників.
Кроки до творчості
Останнім виділеним нами видом читання стане читання творче, яке і є основним засобом розвитку дитини: розвитку його промови, уяви, здатності до сприйняття художньої літератури. Мало читати дитині книжки або створювати умови для формування кола його самостійного читання. Важливо підготувати малюка до зустрічі зі світом художньої літератури - світом вигадки, фантазії, втілених у словесних образах. Як зробити так, щоб застиглі звуки вірша "оживали" перед очима при читанні? Відповідь одна: потрібно навчити його творчості читача. Починати розвиток таких творчих здібностей необхідно з періоду опосередкованого читання і не припиняти ці вправи і в період формування самостійного. Отже, з чого ж почати?
Картинки в книжці ... Для маленького читача (точніше - слухача, тому що мова йде про крихті, ще не уміє читати) картинка в книжці - обов'язкова умова: це зорова опора для сприйняття почутого їм словесного образу. Важливо звертати увагу малюка не тільки на те, хто зображений на картинці, але і на деталі, на колірне рішення ілюстрації (це стосується дітей старшого віку - 4-5 років), на те, як художник передає настрій героя (наприклад, сумна Оленка або переляканий заєць). Переказуючи по картинці фрагмент твору, малюк розвиває свою мову і вчиться відтворювати словесний образ на основі зорового. А ще по картинці можна і пофантазувати. Але найцікавіше - це створювати власні творіння на папері, з пластиліну, природних матеріалів і ілюструвати ними художній твір. Розвиваючи в дитини інтерес до художньої творчості, ми сприяємо розвитку його фантазії, вмінню формувати задум і знаходити форму для його втілення, здатності знаходити самостійне рішення образу, який втілюється їм у фарбах або пластиліні.
Творче ставлення до процесу читання повинно формуватися і на інтонаційному рівні. Пропонуючи дитині різні варіанти прочитання одного і того ж вірша (весело, задумливо, обурено), залучаючи його в цю гру інтонацій, ми вчимо його сприймати інтонаційну, емоційну сторону художньої мови, без чого, наприклад, неможливо повноцінне читання ліричних віршів. Дуже важливо зберегти і розвивати цю здатність дитини сприймати різні відтінки інтонаційної забарвлення мови, вчити його передавати голосом різні емоції. Пам'ятайте наші примовки й потешки, які мами і бабусі активно використовують, щоб заспокоїти чи відвернути малюка? Кроха ще не розуміє ні слова, але вже реагує на інтонацію. Так само маля, якому виповнилося кілька місяців, сприймає і читання віршів - навіть зовсім не дитячих: він затихає і прислухається, слухаючи ритмічної мови.
Пропонуючи малюку "розіграти" яку-небудь казку, ми розвиваємо здібності, пов'язані з творчим осмисленням і драматичним втіленням тексту. Інсценувати художній твір можна, використовуючи для цього ляльки та іграшки (це для маленьких - тих, кому потрібна зорова основа), а можна тільки голосом (читаючи "за ролями"). З дітьми старшого віку має сенс спробувати поставити міні-спектакль. І лялькова постановка, і втілення ролі самою дитиною повинні будуватися за всіма правилами театрального мистецтва: обговорення мізансцен (хто де стоїть, куди йде, як діє), розробка декорацій і костюмів, робота над створенням характеру героя - як він каже, як ходить, як дивиться. Цей вид творчості - один із самих складних, але і один з найпривабливіших для дітей, так як в його основі лежить гра. Складність же полягає в тому, що у дитини ще дуже невеликий досвід спостережень людських взаємин, йому дуже складно простроено простір розігрується казки. Але потрібно відзначити, що гра "в театр" багато в чому якраз і спрямована на розвиток цих здібностей у малюка.
Читацьке творчість формується не тільки під час читання книг. Багата уява "збирається" поступово з самих різних вражень, які залишаються у маленького чоловічка від прогулянок у лісі, від відвідувань театру чи виставки, ігор на вулиці і вдома, спостережень за тваринами, спілкування з оточуючими, переживаннями ...
Письменник створює світ силою уяви, розраховуючи на подальше співтворчість свого читача. Світ маленької дитини подібний до такого світу фантазії, казці - потрібно тільки постаратися його побачити і почути: побачити, як "шепочуться" два дерева, які стоять поряд, як каструля схожа на шолом космонавта, почути історію, розказану старим чемоданом, чи пісеньку потічка. Фантазуйте та складайте, вчіться цього у великого казкаря Г.-Х. Андерсена і вчіть цього своїх дітей.
Творчість, навіяне читанням, може бути яким завгодно. Головне - щоб за той час, поки ви читали книжки дитині, у нього сформувався стійкий інтерес до такої гри "за мотивами" прочитаної книжки. Важливо потім, коли він почне читати сам, підтримувати цей інтерес до малювання, вигадування, розігрування і фантазування, тому що читання художньої літератури має бути в першу чергу задоволенням.
Що робити, якщо малюк не хоче читати?
Щоб привернути увагу Хто не любить читати дитини, використовуйте нехитрі прийоми: почитайте з ним книжку, а потім залиште її розкриту і підіть із кімнати. Але будьте уважними і уважні до юному читачеві: не тисніть, не змушуйте читати, не наполягайте на читанні більше "складних" книг, як вам здається, більш відповідних віку вашої дитини, якщо він до цих пір самостійно читає тільки зовсім вже "дитячі" книжки .
Іноді причини, що заважають дитині почати читати, носять психологічний характер: у дитини сформувався своєрідний бар'єр проти читання, який малюк поки не в змозі подолати сам. А може, у вашого малюка є інші причини відмови від читання: йому складно читати через порушення зору, він читає книжку, в якій йому зустрічається багато незнайомих слів (іноді такого незрозумілого слова достатньо одного, щоб дитина кинув читати), крихті складно уявити те, про що він читає.

10 порад, як привчити дитину читати




1. Станьте для своєї дитини прикладом
Для свого сина чи дочки ви - головний герой і зразок для наслідування. Якщо ви цілими днями просиджуєте біля телевізора або біля монітора комп'ютера - не чекайте, що ваше чадо самостійно візьметься за читання. Покажіть дитині приклад, почніть самі більше читати і обговорюйте з дитиною прочитані твори.
2. Проводьте більше часу в книжкових магазинах
Візьміть за правило робити щотижневі вилазки в свій улюблений книжковий магазин. Розглядайте разом з дитиною нові книжки, обговорюйте картинки, авторів, назви, спільно вибирайте книги для читання. Ходячи «в гості» до книг, ви швидше за все подружитися вашого малюка з ними.
3. Давайте дитині книги з картинками
Більшість дітей, а особливо хлопчиків, обожнюють книжки з яскравими і захоплюючими картинками. Картинки допомагають дітям краще зрозуміти зміст прочитаного, співпереживати героям і радіти за них. Картинки - це відмінний приклад ефективності зорової пам'яті.
4. Читайте своїй дитині кожен день
Найбільш очевидний пункт якраз і є найефективнішим. На жаль, ми, дорослі, дуже часто забуваємо про цю просту істину. Сядьте поряд зі своїм малюком і читайте йому вголос якусь казку або розповідь. Коли дитина підростає, він зможе читати разом з вами, а пізніше - для вас. Так дитина зможе тренувати свої ораторські здібності та навички виступу на публіці.
5. Зведіть до мінімуму перегляд телевізора
Ще одна очевидна річ - чим більше уваги дитина приділяє телевізору, тим менше часу їй залишається на читання. Не винагороджуйте дитину переглядом мультика. Нехай для неї буде радістю читання книжки з картинками.
6. Зв'яжіть реальний світ з вигаданим
Ваша дитина обожнює книжку про динозаврів? Зводіть її в музей. Дитині подобаються розповіді про Африку і екзотичних тварин - сходіть з нею до зоопарку або на сафарі. Нехай оповідання з книжок «оживуть»!
7. З'єднайте читання з тим, що любить ваша дитина
Ваша дочка любить танці - дайте їй книжки про історію танцю, про знаменитих танцівниць, про бали. Хлопчики обожнюють фантастику і пригоди, дівчатка люблять романтичні історії та казки.
8. Скажіть «так» співу і танцям

Діти обожнюють рухливі ігри, спів і танці. Не змушуйте маленьких дітей слухати вас сидячи, нехай вони співають, танцюють, малюють героїв казок, ставлять вистави за мотивами книг. Чим більше творчості - тим краще!
9. Тримайте книги в машині
Якщо ви часто їздите з дитиною в машині, тримайте там книжки. Коли дитина занудьгує в дорозі, вона завжди зможе почитати книгу або подивитися картинки.
10. Читати можна не тільки перед сном
Читайте тоді, коли у вас є вільний час, а не коли ви готуєтеся до сну. Нехай дитина звикне до того, що життя без читання не таке цікаве. В ідеалі зробіть читання книг регулярним, щоб дитина звикла і з нетерпінням чекала цього моменту.



Немає коментарів:

Дописати коментар